wtorek, 4 lutego 2014

Chleb razowy na zakwasie

Piekłam ten chleb drugi raz, pierwszy raz mało wyrósł i był bardzo wilgotny ale w smaku bardzo dobry. Tym razem dodałam drożdże i trochę bardziej podrósł. Ale i tak nie jest zbyt wysoki, piekłam w dużej, długiej keksówce. Zakwas robiłam pierwszy raz w życiu z mąki razowej, korzystając z przepisu ze strony mojewypieki.com, przepis na ten chlebek też pochodzi z tej strony.


Składniki:
2 szklanki zakwasu żytniego,
pół szklanki wody lub szklanka (ilość wody zależy od gęstości zakwasu),
3/4 szklanki maki żytniej (u mnie razowa),
2 szklanki mąki pszennej (u mnie typ 650), 
1 łyżka soli,
1 łyżeczka cukru trzcinowego,
3 g drożdży świeżych,
ziarna słonecznika lub mak



Wszystkie składniki wymieszać, wyrobić (ciasto ma być lepkie i luźne). Pozostawić w cieple do wyrośnięcia na 1 godzinę, przykryte lnianą ściereczką. Po tym czasie ciasto wyjąć, krótko wymieszać, przełożyć do foremki wyłożonej papierem pergaminowym. Przykryć ściereczką i pozostawić do kolejnego wyrastania (w przepisie podano kilka godzin, ja trzymałam godzinę pod kaloryferem.).Przed pieczeniem posypać makiem lub słonecznikiem.Wstawić do zimnego piekarnika, nastawić temperaturę 200ºC, piec 60 minut. Wystudzić.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam, bedzie mi miło jak cos napiszesz:-)